Λυθρίνι

Το λυθρίνι επιστημονική ονομασία Pagellus erythrinus - Παγέλλος ο ερυθρίνος (Linnaeus, 1758). Το όνομα του το οφείλει στο χρώμα του (ερυθρίνι - λυθρίνι). Μπορεί να το συναντήσει κάποιος και με άλλες ονομασίες, όπως για παράδειγμα Sparus erythrinus (L.) και Pagellus canariences (Valenciennes, 1838) που είναι συνώνυμες ονομασίες.

Το σώμα του λυθρινιού είναι επίμηκες και συμπιεσμένα πλευρικά. Το κεφάλι του είναι σχετικά μικρό και κυρτό, κάτι το οποίο είναι περισσότερο εμφανές στα ενήλικα άτομα και το στόμα του βρίσκεται κάπως χαμηλά. 


JIGGING & TAI RUBBER - Ρεύμα & Τρόποι Αντιμετώπισης.

Του Αντώνη Δρόσου

JIGGING & TAI RUBBER - Ρεύμα & Τρόποι Αντιμετώπισης.

Όπως όλοι γνωρίζουμε το jigging είναι ένας τρόπος ψαρέματος και μια τεχνική που εκτελείται κάθετα από το σκάφος, σε όλες του τις μορφές (vertical, slow, inchiku). Ομοίως και το Tai Rubber. Το σκεπτικό της οποιασδήποτε εξόρμησης κοινό. Αναζητούμε τους τόπους που έχουμε σημαδέψει από προηγούμενες φορές στο GPS και βλέπουμε αν υπάρχουν εκεί τα ψάρια με το βυθόμετρο. Στη συνέχεια εφόσον δούμε στη οθόνη μας τις φιγούρες των ψαριών, ή και πολλές φορές την ύπαρξη μικρόψαρων, προσπαθούμε να τα προσεγγίσουμε με τους πλάνους, τους οποίους κατεβάζουμε από το σκάφος μας.

Αν οι καιρικές συνθήκες είναι ήπιες, το ρεύμα και ο αέρας ανύπαρκτα και το βάθος σχετικά μικρό, όλα είναι ωραία και καλά και το ψάρεμα πραγματοποιείται εύκολα και χωρίς κανένα πρόβλημα.

Τι γίνεται όμως αν τα πράματα δεν είναι έτσι, που είναι και το πιο συνηθισμένο; Δεν πάμε για ψάρεμα ή προσπαθούμε να προσαρμόσουμε τον τρόπο ψαρέματος στις υπάρχουσες καταστάσεις; Αναμφίβολα το δεύτερο. Ο ψαράς, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή της εξόρμησης, πραγματοποιεί αυτά που νομίζει καλύτερα ώστε να καταφέρει να ρίξει τον πλάνο του όσο γίνεται κοντύτερα στα ψάρια. Τοποθετεί λεπτότερο νήμα στο μηχανισμό του, μεταβάλλει το βάρος του πλάνου και χειρίζεται το σκάφος ανάλογα. Με το δυνατό αέρα συνήθως δεν εξορμούμε, ενώ με το σιγανό προσπαθούμε να σταθεροποιήσουμε το σκάφος πάνω από το σημείο ενδιαφέροντος, με τη βοήθεια της μηχανής.

Το trolling valve είναι μια καλή λύση για όσους το διαθέτουν, ενώ για τους μη έχοντες το μπρος-κράτει είναι αναγκαίο. Κι ενώ τα πράγματα με τον αέρα είναι σχετικά εύκολα, τα πάντα δυσκολεύουν όταν επικρατεί ρεύμα στην περιοχή. Ακόμη και με άπνοια, τα υποθαλάσσια ρεύματα οδηγούν το τεχνητό μας πολλά μέτρα μακρύτερα από το σημείο ενδιαφέροντος. Αν αυτό το πάρουμε είδηση και τροποποιήσουμε τις κινήσεις μας, έχει καλώς. Σε διαφορετική περίπτωση θα νομίζουμε ότι ψαρεύουμε πάνω από τα ψάρια και τον καλό τόπο, αλλά ουσιαστικά θα είμαστε εκτός ωφέλιμης περιοχής.

Την ύπαρξη ρεύματος μπορούμε να τη διαπιστώσουμε είτε από την μετακίνηση του σκάφους μας πάνω από τον τόπο, είτε από τον πλάνο μας που δεν κατεβαίνει κάθετα. Μόλις καταλάβουμε κάτι από τα δύο, πρέπει αμέσως να ενεργήσουμε ανάλογα.

Εύρεση Ρεύματος & Προσαρμογή

Το πρώτο που θα κάνουμε όταν καταλάβουμε ότι υπάρχει ρεύμα είναι να δούμε τη φορά, δηλαδή προς τα πού κινείται. Αυτό το διαπιστώνουμε αφήνοντας τον πλάνο μας να βυθιστεί κάθετα κάτω από το σκάφος μας και παρατηρώντας προς τα που θα μετακινηθεί αυτός. Τη φορά του ρεύματος μπορούμε να τη διαπιστώσουμε και από τη μετακίνηση του σκάφους μας στο GPS.

Το δεύτερο που θα πρέπει να παρατηρήσουμε είναι τη δύναμη που έχει το ρεύμα. Αυτό θα φανεί είτε από το μέγεθος της παρέκκλισης του πλάνου μας από την κάθετη πορεία του, είτε από την ταχύτητα μετατόπισης του σκάφους που μας δείχνει το GPS.

Τρίτο. Πηγαίνουμε πάνω από τον τόπο και μετακινούμε το σκάφος αντίθετα από τη φορά του ρεύματος, δηλαδή μετακινούμαστε κόντρα σε αυτό.

Τέταρτο. Αφού υπολογίσουμε το πόσο μακριά από τον τόπο και τα ψάρια πρέπει να πάμε (ισχυρό ρέμα-μεγάλη απομάκρυνση, ήπιο ρεύμα-μικρή απομάκρυνση), σταματάμε το σκάφος και ρίχνουμε τον πλάνο μας στο νερό. Εννοείται ότι αυτή η απομάκρυνση εξαρτάται και από το βάθος του τόπου, αφού όσο βαθύτερο είναι το σημείο ενδιαφέροντος, τόσο μεγαλύτερη είναι και η απομάκρυνσή μας.

Πέμπτο. Ξετυλίγουμε το νήμα του μηχανισμού, φροντίζοντας να σταματήσουμε το αμόλημα, όταν ο πλάνος μας φθάσει στο βυθό. Η ύπαρξη πολύχρωμου νήματος που αλλάζει χρωματισμό ανά 5 ή 10 μέτρα, είναι κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο εδώ.

Πηγαίνουμε πάνω από τον τόπο και μετακινούμε το σκάφος αντίθετα από τη φορά του ρεύματος, δηλαδή μετακινούμαστε κόντρα σε αυτό και στη συνέχεια θα ρίξουμε τον πλάνο μας.

Όταν ο πλάνος μας φθάσει στο βυθό, τότε πραγματοποιούμε τις κινήσεις που θα κάναμε και όταν δεν υπήρχε ρεύμα. Μόνο που πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ο χρόνος μας είναι περιορισμένος και πολύ σύντομα θα απομακρυνθούμε από το καλό σημείο. Άρα ότι τσιμπιά είναι να έλθει, θα έλθει άμεσα. Υπάρχουν και κάποια άλλα σημεία που πρέπει επίσης να προσέξουμε για καλύτερο χειρισμό στο ψάρεμά μας με ρεύμα. Αν ο επιλεγμένος τόπος εκτείνεται σε μεγάλη περιοχή και τα ψάρια κυκλοφορούν παντού, τα πράγματα απλοποιούνται. Όπου και να πέσει το τεχνητό μας, υπάρχει πιθανότητα να πιάσει ψάρι. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν ο τόπος είναι μικρός, όπως για παράδειγμα ένα σήκωμα στη «μέση του πουθενά», ένα ναυάγιο, μια μεγάλη πέτρα. Επειδή τα ψάρια βρίσκονται τις περισσότερες φορές πάνω στο συγκεκριμένο σημείο και μάλιστα σε θέση να κοιτούν στο ρέμα (δηλαδή να κινούνται κόντρα σε αυτό), αν θέλουμε να έχουμε αποτελέσματα, πρέπει το τεχνητό μας να πέσει μπροστά τους. Πλάνοι μεγαλύτερου βάρους ίσως φανούν χρήσιμοι εδώ. Όμως να έχουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν πλάνοι που είναι καλύτεροι για ψάρεμα σε συνθήκες με ρεύμα και τέτοιοι είναι οι λίγο πισωβαρείς με έφεση στο long fall.

Το λεπτό νήμα μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά. Αν αντικαταστήσουμε για παράδειγμα το νήμα διαμέτρου 0.28 mm με ένα 0.23 mm, αμέσως θα διαπιστώσουμε μια πιο κατακόρυφη συμπεριφορά (ο πλάνος μας θα κατεβαίνει πολύ πιο κάθετα).

Επειδή τα ψάρια τις περισσότερες φορές αρπάζουν τον πλάνο με το πρώτο κατέβασμα, η ύπαρξη πολύχρωμου νήματος μας δίνει να καταλάβουμε πότε αυτός πλησιάζει το βυθό, ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι για τις ενέργειές μας. Έτσι, μπορούμε να σταματήσουμε το κατέβασμά του ελάχιστα πάνω από το βυθό και να προσπαθήσουμε εκεί να δώσουμε τη ζωντάνια που χρειάζεται, για να τον αρπάξουν πιο εύκολα τα ψάρια της περιοχής. Μόλις διαπιστώσουμε ότι ξεπεράσαμε τα όρια του «ωφέλιμου πεδίου δράσης», τότε ή θα επιχειρήσουμε μια εκ νέου προσέγγισή του ή θα μετακινηθούμε σε έναν άλλο κοντινό τόπο. Πάντα πρέπει να έχουμε κατά νου το απόφθεγμα των παλιών ψαράδων που έλεγαν, ότι «το ρεύμα ή θα είναι στα ρηχά ή στα βαθιά».

Αυτό σημαίνει ότι αν μετακινηθούμε σε περιοχή εντελώς διαφορετικού βάθους (βαθιά-ρηχά ή το αντίθετο), τα πράγματα ίσως να είναι πολύ καλύτερα για εμάς. Τέλος μην ξεχνάμε ότι είμαστε ερασιτέχνες ψαράδες και δεν έχουμε το χρόνο και την πολυτέλεια να εξορμούμε όταν υπάρχουν οι κατάλληλες καιρικές συνθήκες. Ο ελεύθερος χρόνος μας είναι περιορισμένος όπως επίσης και οι μέρες και μάλιστα πολλές φορές και οι ώρες ψαρέματος. Η εξόρμησή μας αναγκαστικά θα γίνει όταν υπάρχει ο ελεύθερος χρόνος και δεν έχει ο καιρός «απαγορευτικό». Άρα το να βρούμε τότε κι ελαφρύ αέρα αλλά και ρεύμα είναι μέσα στο πρόγραμμα και πρέπει να μάθουμε να το αντιμετωπίζουμε. Καλές εξορμήσεις.

  ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ  
1) Όσο πιο λεπτά νήματα τόσο καλύτερη αντιμετώπιση του ρέματος.
2) Το ρέμα αλλάζει μέσα στην ημέρα, αν μπορούμε να μάθουμε τις ώρες του, θα μπορούμε να είμαστε πιο αποδοτικοί.
3) Περιοχές με ρέματα έχουν δυσκολίες αλλά έχουν και ψάρια τα οποία συχνά τρώνε μέσα σε αυτό.
4) Το ρέμα έχει άμεση σχέση με την φάση του φεγγαριού. Συχνά όσο πιο γεμάτο ή όσο άδειο είναι τόσο πι έντονα είναι αυτά.
5) Μια ηλεκτρική μηχανή με GPS μπορεί να μας κρατήσει πάνω από το σημείο και με σωστό χειρισμό του τεχνητού να λύσουμε το θέμα μας.
6) Υπάρχουν κατασκευές που μπαίνουν πάνω στην μηχανή μας και της κόβουν δύναμη με αποτέλεσμα στο ρελαντί να μας κρατάει άψογα πάνω από το σημείο.
7) Τα ρέματα μπορούν να εντοπιστούν τόσο στο βυθό, όσο στα μεσόνερα ή στον αφρό μόνο.
8) καλό είναι να ψαρεύουμε κόντρα στο ρέμα γιατί τα ψάρια κυνηγάνε συνήθως κόντρα σε αυτό.

ΚατηγορίαΡΕΥΜΑΤΑ
Print
Back To Top