Τετάρτη, 28 Ιουλίου 2021

Περιοδικό Ψάρεμα με Σκάφος : Νέο Τεύχος

Διαβάστε το καινούριο περιοδικό που μόλις κυκλοφόρησε ηλεκτρονικά.

Τεύχος Νο 174_d3 - 2021

Ένας ΝΕΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ξεκινά! NATEX by the SEA.

24/25/26 Σεπτεμβρίου 2021 - Μαρίνα Ταε Κβον Ντο, Π. Φάληρο.

Μετά από πολύμηνη απουσία οι επισκέπτες της NATEX, της απόλυτης θαλασσινής εμπειρίας, δίνουν το ραντεβού τους το Σεπτέμβρη, στην έκθεση NATEX by the Sea. H θαλασσινή αγορά ξεκινά δυναμικά και υποδεχόμαστε τους λάτρεις της θάλασσας σε ΑΝΟΙΚΤΟ ΧΩΡΟ 12.000 τ.μ., χωρίς περιορισμούς, για καινούργιες εμπειρίες, στα περίπτερα των εκθετών, με την δυνατότητα ΔΟΚΙΜΩΝ ΣΚΑΦΩΝ & ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ στη θάλασσα. Δωρεάν Parking 2.000 θέσεων.

NATEX by the SEA
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΑΡΒΕΡΗ - ΤΗΛ: 210 7223168, www.NatexMedia.gr / info@varveris.gr


Jigging – Slow Jigging - Τα ΑΓΚΙΣΤΡΙΑ στο προσκήνιο.

Του Αντώνη Λαγουταρέλλη T.168

Jigging – Slow Jigging - Τα ΑΓΚΙΣΤΡΙΑ στο προσκήνιο.

Η χρήση του assist hook, που σημαίνει αγκίστρι που συνεργάζεται ή που βοηθάει, αποτελεί την πιο μεγάλη ανακάλυψη στην τεχνική του jigging.

Η αντικατάσταση των πρωτότυπων σαλαγκιών, που βρίσκονταν στην ουρά των πρώτων χρησιμοποιηθέντων μεταλλικών τεχνητών, εκείνη που συνέβαλε στο ξεκίνημα του σύγχρονου jigging όπως το γνωρίζουμε σήμερα.

Αντίθετα με το επίθετο που φέρει, δηλαδή βοηθητικό και που θα το κατέτασσε αμέσως σαν ένα δευτερεύον αξεσουάρ, το assist hook είναι ο μοναδικός και αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής της αποφασιστικής στιγμής του τσιμπήματος. Αν δεν είχε έρθει η ιδέα σε κάποιον να τοποθετήσει ένα μονό ή διπλό αγκίστρι, συνδέοντάς το με ένα κορδονάκι, πάνω στην κεφαλή του πλάνου για να αποφύγει τα σκαλώματα στον βυθό, πιθανόν σήμερα να μην μιλούσαμε καν για αυτήν την τεχνική. Πράγματι λόγω της τυπικής διαδικασίας του jigging, που προβλέπει να φθάνουν τα βαριά μεταλλικά τεχνητά μέχρι τον βυθό για εκατοντάδες φορές, ακόμα και σε μία μόνον εξόρμηση, είναι ξεκάθαρο ότι αν στο κάτω μέρος του τεχνητού τοποθετήσουμε μία παραδοσιακή σαλαγκιά, θα διακινδυνέψουμε ένα πάρα πολύ υψηλό ποσοστό σκαλωμάτων, εξ αιτίας του ανώμαλου και βραχώδους βυθού όπου συνήθως ψαρεύουμε.

 

Επίσης στον λογαριασμό των χαμένων τεχνητών, θα πρέπει να προσθέσουμε αρκετά μέτρα πετονιάς leader και μερικές φορές και νήματος, που θα χάνονται με κάθε σκάλωμα, κατά την διάρκεια της αναπόφευκτης προσπάθειας ξεσκαλώματος. Εν ολίγοις η εξυπνάδα έγκειται ακριβώς στην τοποθέτηση ενός μοναδικού αγκιστριού στην κεφαλή των πλάνων, σε μία θέση σχετικά σίγουρη, που λύνει μία και έξω και με τρόπο πρακτικό και λειτουργικό, το πρόβλημα των σκαλωμάτων στον βυθό. Υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα μαζέψουμε άμεσα μόλις φθάσει και ακουμπήσει στον βυθό, αποφεύγοντας έτσι το σύρσιμο πάνω σε αυτόν, με αποτελέσματα που εύκολα μπορεί κανείς να τα φανταστεί!

Άνθρακας και ατσάλι

Τα αγκίστρια που χρησιμοποιούμε για τα assist hook, πρέπει να αντέχουν σε υψηλές καταπονήσεις, όποτε θα πρέπει να έχουν μία σημαντική στιβαρότητα, αλλά ταυτόχρονα να διατηρούν μία ορισμένη «ελαστικότητα», άρα θα πρέπει να έχουν κατασκευαστεί από ισχυρό σύρμα καλής διατομής, αλλά ταυτόχρονα να παραμένουν ακόμα αρκετά ελαφριά και να μην χάνουν εύκολα την αιχμηρότητα της μύτης χάρις σε ειδικές διεργασίες επιφανειακής σκλήρυνσης. Τα καλύτερα αγκίστρια για αυτήν την τεχνική έχουν κατασκευαστεί από ατσάλι με ποσοστά άνθρακα που κυμαίνονται μεταξύ του 0,6% και του 1%, ένα ατσάλι που στην Ιαπωνία ονομάζεται «Tama-Hagane» και είναι το ίδιο που χρησιμοποιείται για τα katane ή τα τελετουργικά σπαθιά των σαμουράι. Σε αυτό το ατσάλι προστίθεται συχνά βανάδιο, φώσφορος και μαγγάνιο για να αυξηθεί η σκληρότητα, η αντοχή, η ελαστικότητα και να μειωθεί το βάρος.

Αλλά είναι η διαδικασία χύτευσης και κυρίως η ακόλουθη φάση της βαφής και της σκλήρυνσης της επιφάνειας που καθορίζουν την τελική ποιότητα του αγκιστριού. Πράγματι αναφερόμαστε σε αυτή την διαδικασία που δίνει στο ατσάλι εκείνα τα χαρακτηριστικά που αναφέραμε προηγουμένως και η οποία εκτελείται μετά από την χύτευση του ατσάλινου σύρματος δια μέσου μία επακόλουθης θέρμανσης σε ελεγχόμενη θερμοκρασία και λουτρά σε λάδια με διαφορετική πυκνότητα και διαφορετικούς χρόνους εμβάπτισης. Δεδομένου ότι σε αυτά τα αγκίστρια προτιμάται η χρήση ενός μη ανοξείδωτου χάλυβα, επειδή σε περίπτωση απώλειας ενός μεγάλου ψαριού από σπάσιμο, το θήραμα θα ήταν καταδικασμένο λόγω της πρακτικά αδύνατης οξείδωσης, τα assist hook είναι συνήθως μεταξύ άλλων και ευπαθή στην οξείδωση, επίτηδες. Εξωτερικά λοιπόν, για να επιβραδυνθεί η διαδικασία της οξείδωσης, υφίστανται μία επεξεργασία κατά την οποία επικαλύπτονται από ένα λεπτό στρώμα που σχηματίζεται με την εναπόθεσή τους σε ατμούς μετάλλων.

Τα βασικά χαρακτηριστικά

Στην αρχή της ιστορίας του jigging στη Ιαπωνία, για assist hook χρησιμοποιούνταν τα αγκίστρια που συνήθως χρησιμοποιούμε και εμείς για την συρτή με ζωντανό δόλωμα, κατασκευασμένα από black nickel με μάτι. Σήμερα σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, έχουν κατασκευαστεί διαφορετικοί τύποι αγκιστριών για να καλύψουν ένα ευρύ φάσμα θηραμάτων και νέων τεχνικών, όπως για παράδειγμα το light jigging και slow jigging, αλλά και το ψάρεμα μεγάλων μαγιάτικων ή συναγρίδων, ακόμα και των τόνων. Θα δούμε παρακάτω τους διαφόρους τύπους assist hoοk που προσαρμόζονται στα διαφορετικά θηράματα. Ας δούμε όμως κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά των assist hook.

Το σχήμα: Έχοντας φαρδιά και στρογγυλή καμπύλη, διευκολύνει το κάρφωμα την στιγμή του τσιμπήματος και συγκρατεί καλύτερα το θήραμα. Επίσης, με την συνεχή κίνηση που δίνεται στον πλάνο, βοηθάει να αποφευχθεί το μπλέξιμο του αγκιστριού πάνω στο σώμα του πλάνου, ώστε να σφηνώνει σε θέση που το καθιστά ουσιαστικά άχρηστο. Αν και για να αποφευχθεί όσο το δυνατόν περισσότερο αυτό μειονέκτημα αρκεί η επιλογή να γίνει μεταξύ των πιο υψηλών διαβαθμίσεων του assist hook που λόγω της διάστασής τους και της ευρείας καμπύλης τους, είναι λιγότερο επιρρεπή προς αυτό το πρόβλημα.

Το νήμα: Η διατομή του συμπεριλαμβάνεται συνήθως μεταξύ Ø 0,1-0,2 mm ενώ μερικές φορές φθάνει και μέχρι Ø 0,3 mm όπως στην περίπτωση των μεγάλων αγκιστριών που προορίζονται για μεγάλα ψάρια, που στην περίπτωση αυτή μοιάζουν περισσότερο με μικρούς γάντζους και όχι με τα κοινά αγκίστρια ψαρέματος. Συνήθως το νήμα, διαθέτει μία διατομή που έχει ένα στρογγυλό και ελαφρά πεπλατυσμένο προφίλ, που μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνεται υπερβολικά μεγάλο, αλλά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τις σημαντικές καταπονήσεις που μπορεί να υποστεί, με θηράματα κάθε είδους και μεγέθους τα οποία θα πρέπει να καταφέρει να συγκρατήσει γερά.

Η Αιχμή: Σε σχέση με την μεγάλη διατομή του σύρματος του αγκιστριού, η αιχμή είναι σίγουρα μακριά και προοδευτικά κωνική και πάρα πολύ ακονισμένη για να εξασφαλίσει μία σίγουρη και ταχεία διείσδυση ακόμα και στα πιο σκληρά οστέινα σαγόνια όπως έχουν ψάρια όπως οι συναγρίδες, δεδομένου ότι το κάρφωμα γίνεται στο 90% των περιπτώσεων ακριβώς σε αυτό το σημείο της στοματικής κοιλότητας.

Ο κρίκος: Στην περίπτωση των αγκιστριών για το jigging, o ο κρίκος του αγκιστριού δεν έχει διακοσμητικό ρόλο, απλώς για να περάσουμε από μέσα το νήμα σύνδεσης με τον πλάνο. Πράγματι πέρα από το ότι έχει μία αρκετά μεγάλη διάμετρο για το πέρασμα assist leader γενναιόδωρης διατομής από 150 έως 300 lbs και πάνω, που συχνά τοποθετούνται και διπλά με μία θηλιά, όπως θα δούμε στα μονταρίσματα, το μάτι θα πρέπει να είναι κολλημένο, για να αποφευχθεί η περίπτωση να αποτελέσει η σύνδεση ένα σημείο τριβής για το νήμα, όταν υπόκειται σε πάρα πολύ δυνατές τάσεις. Πέρα από αυτό θα πρέπει να έχει μία κλίση συμπεριλαμβανόμενη μεταξύ των 5 και των 7 μοιρών για να επιτρέπει ακριβώς μία όσο το δυνατόν πιο γραμμική τοποθέτηση του assist και για να δημιουργείται μία κατάλληλη γωνία την στιγμή του καρφώματος. Τέλος σε μερικά τελευταία μοντέλα προκατασκευασμένων assist, στην θέση του ματιού έχει προτιμηθεί η κλασσική πεπλατυσμένη άκρη, αλλά πρόκειται για assist που υιοθετούν την γραμμή της μέγιστης ελαφρότητας, σύμφωνα με τις νέες αντιλήψεις του σύγχρονου jigging, που προσανατολίζεται προς την ελάφρυνση του εξοπλισμού και των παρελκόμενων.

ΚατηγορίαΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Print
Back To Top